BAU 2007

BAU Banner 2007

BAU 2007
Sprekers


BAU 2007

Business As Unusual is een samenwerkingsproject van Design Platform Limburg, VLAO en Unizo. Design Platform Limburg is een netwerkorganisatie die partijen samenbrengt die zich vanuit culturele, economische, creatieve, onderzoeksgerichte en educatieve invalshoeken met design bezighouden.

Tijdens Business As Unusual lichten 15 sprekers uit de creatieve sector in duo’s toe wat ondernemen voor hun betekent. De eerste editie van Business As Unusual was met 200 deelnemende studenten een succes. 
 

Sprekers van Business As Unusual 2007

KARIN ZOONS: DROMEN DENKEN DURVEN DOEN
Karin Zoons laat zich door niets tegenhouden om haar dromen in de praktijk om te zetten. Ze is zaakvoerder van Studio Satrima, een bedrijf dat totaalinrichtingen van winkels, kantoren en privé-woningen verzorgt. Pas 22 jaar na haar studies interieurarchitectuur aan de PHL en na een reeks andere jobs start ze als zelfstandige. Karin komt niet uit een ondernemersnest of creatief milieu, maar ze gaat liever voor een risico dan denken op haar 50e 'had ik maar'. De grote uitdaging begint wanneer ze Satrima overneemt, toen een bedrijf met een verouderd machinepark en bedrijfsprofiel. Haar inspanningen worden in 2002 beloond met de WOMED award van Vlerick, Trends en markant/Unizo voor de beste vrouwelijk ondernemer van het jaar. Intussen is Studio Satrima verhuisd naar Boortmeerbeek en uitgebreid naar 19 medewerkers. www.studiosatrima.be

BART LENS: DE AANPAK VAN VERSCHILLENDE SCHAALNIVEAUS LEIDT NIET ALLEEN TOT EEN COHERENTE BEELDVORMING, MAAR GENEREERT ONGEWILD EEN RUIM WERKGEBIED
Architectuur is volgens Bart Lens meer dan het produceren van beelden, ruimtes, vierkante meters of het bedenken van technische oplossingen. Hij studeert in 1982 af aan het Provinciaal Hoger Architectuur instituut. In 1995 start hij zijn eigen bureau lens°ass. Lens°ass architecten kent een gezond groeiproces van kleinschalige projecten tot middelgrote en grote projecten, zonder het ene door het andere te vervangen. Architectuur is dan ook geen optelsom, maar een complex proces waarbij op verschillende schaalniveaus gezocht wordt naar een synthese. Deze aanpak kenmerkt het werk van lens°ass. Met zijn inmiddels meer dan 20 medewerkers werkt Bart aan nationale en internationale bekroonde projecten.
www.lensass.be

ARNOUD RASKIN: 'VAAK KOMEN VRUCHTBARE ONTWIKKELINGEN DAAR VOOR WAAR TWEE HEEL VERSCHILLENDE MANIEREN VAN DENKEN ELKAAR ONTMOETEN'. WERNER HEISENBERG
Arnoud Raskin vindt dat hij de mooiste job van de wereld heeft. Zijn verhaal begint in 1997 met zijn afstudeerproject als productdesigner aan de Media en Design Academie - KHLIM. Arnoud ontwikkelt het eerste prototype van een mobiele school: karretjes met uitschuifbare krijt- en oefenborden. Op eigen kosten trekt hij enkele maanden naar Zuid-Amerika en maakt daar kennis met de harde realiteit van de straatkinderen. Op dit moment is zijn project Mobile School uitgegroeid tot een professioneel educatief initiatief. Vzw Mobile School heeft nu vijf voltijds opererende werkkrachten, een eigen kantoor in de Leuven en een 'wagenpark' van meer dan vijftien rijdende schooltjes.
www.mobileschool.org

DIRK HOUBEN

Dirk Houben is een ondernemer die weet wat het betekent om alleen met een idee een zaak te starten. Na zijn studies communicatie in Gent en Leuven start hij op zijn 23ste meteen met een eigen bedrijf: Impuls. Impuls is een communicatiebureau dat zijn klanten een creatieve oplossing biedt in lay-out, concept, fotografie, copywriting, mediakeuze, marketingplannen, marktonderzoeken, huisstijl, websites ... Na een moeilijk begin, voornamelijk wegens een gebrek aan ervaring, staat hij nu - 26 jaar later - aan het hoofd van een succesvol bedrijf. Impuls heeft momenteel een aantal gedreven medewerkers en klanten uit overheid, non-profit en privé.
www.impuls-reclame.be
 

PIET STOCKMANS: ALS JE IETS GRAAG DOET, HOU JE HET VOL
Piet Stockmans vertaalt zijn passie in een indrukwekkende loopbaan. Sinds 1989 onderzoekt hij als zelfstandig ontwerper de eigenschappen van verschillende materialen. Na zijn studies beeldhouwen en keramiek in Hasselt en Selb (Duitsland) begint Piet in 1966 bij porseleinfabrikant Koninklijke Mosa B.V. in Maastricht. Hij blijft er 20 jaar werken en ontwerpt driekwart van de Mosaproductie, ondermeer het koffiekopje 'Sonja', waarvan meer dan vijftig miljoen stuks op de markt zijn. Van 1969 tot 1998 is hij docent aan de afdeling Productdesign van de Media en Design Academie - KHLIM. Piet blijft de mogelijkheden van porselein zowel voor zijn industriële opdrachten als voor zijn creatief werk verkennen en is hiervoor bekroond met prijzen als European Ceramic Contest in 2006, 'Henri van de Velde prijs' voor de loopbaan in 1998, 'Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen' in 1995 en 'Staatsprijs voor Beeldende Kunsten' in 1988.
www.pietstockmans.com
 

ROGIER VAN DE WEERD
Rogier van de Weerd wacht niet met ondernemen tot hij van de schoolbanken af is. Reeds op jonge leeftijd werkte hij in de Nederlandse theater- en tv/filmsector als acteur. De stap van acteur naar regisseur vindt hij logisch en sinds 2005 studeert hij Tv-Video-Film aan de Media en Design Academie - KHLIM. Rogier wil meteen praktijkervaring opdoen in zijn eigen vakgebied en hij start een eigen bedrijf, dat zich voornamelijk richt op bedrijfsfilms en consumentencaptaties. Dat hij zo zijn beurs en die van medestudenten kan spekken, is natuurlijk mooi meegenomen. Zijn bedrijf moet de basis leggen een productie maatschappij die hem na zijn afstuderen kan steunen in het realiseren van film- en televisieprojecten.
 

JOHAN SIMONS
Johan Simons wil visuele communicatie met de nodige humor benaderen, hij zit dan ook in het vak omdat hij het leuk vindt om te doen. In 1999 na zijn studies grafische- en reclamevormgeving aan de PHL gaat hij aan de slag als webdesigner bij Valoris. Nog datzelfde jaar start Johan samen met zijn ex-medestudent Johny Styven een eigen communicatiebureau Pure Communication. Tegenwoordig bestaat Pure Communication uit een team van 5 mensen. Pure communication legt zich toe op online en offline communicatie en werkt voor bedrijven zoals VRT, Sony, Bose, LMS, Z33, Provincie Limburg, Radio 2, Philips, Ethias Arena/Grenslandhallen, SN Brussels Airlines en Proximus.
www.pure-communication.be & www.linkedin.com/in/johansimons

JO KLAPS: MONOCULTUUR IS SLECHT VOOR DE BODEM
Jo Klaps is niet voor één gat te vangen. Hij studeert in 1985 af als interieurarchitect, maar de projecten die hij daarna doet zijn heel divers. Twee jaar later start Jo als zelfstandige en werkt hij aan projecten als tentoonstellingsscenograaf en grafisch vormgever. Hij staat mee aan de basis van Het Labo, een collectief van ontwerpers dat het randgebied tussen kunst en design verkent. De bezetting verandert regelmatig, maar blijft gemiddeld bestaan uit een tiental leden. In 1990 begint hij zijn eigen ontwerpstudio Brussels Lof. Daarnaast geeft Jo sinds 1989 les aan de PHL, departement architectuur en Beeldende kunsten.
www.brusselslof.be

JOS CLAESEN: FROM GLOBETROTTER TO A PLAYER ON THE GLOBAL MARKET
Jos Claesen is met zijn werk langs zowat elk Belgisch netvlies gepasseerd. Hij start zijn carriere na zijn studies film regie aan het RITCS bij Little Big One, een computer graphics bedrijf. In 1993 richt Jos samen met Ben Stassen zijn eigen animatiebedrijf Trix op. Trix bouwt wereldwijd een stevige reputatie op als ride-film specialist, met films als Cosmic Pinball, Dracula's Haunted Castle, Kid Coaster, Grand Prix Raceway en Moontree Mission. In 1998 fusioneert Trix met CGI house Movida. Met hun specialisatie in computeranimatie voor grootbeeld filmformaten, zijn ze topspelers in deze nichemarkt. Claesen's werk is te zien in films als Special Effects: Anything Can Happen, Amazon, The Mysteries of Egypt, Thrill Ride: The Science of Fun, 3-D Mania: Encounter in the Third Dimension, Alien Adventure, Haunted Castle, The Human Body Film, Wired to Win, Wild Safari en African Adventure.
www.josclaesen.be

REINOUT SWINNEN
: OVERLEVEN IN DE ANIMATIEFILM-WERELD
Reinout Swinnen houdt van afwisseling, het ene moment werkt hij alleen in zijn atelier aan een animatiefilm, het volgende staat hij als muzikant voor volle zalen. Hij studeert in 2002 af als Meester in de Animatiefilm aan de Sint Lukas Hogeschool Brussel. Reinouts film Something Fishy krijgt in 2002 een speciale vermelding van de jury op het Holland Animation Film Festival, en wint de Publieksprijs op Leuven Kort. Tijdens zijn studies werkt Reinout vaak samen met Bram Van Rompaey en daarom besluiten ze de handen in elkaar te slaan. In maart 2006 richten ze hun eigen bedrijf Plan78 op. Daarnaast is Reinout te vinden als toetsenist op de podia met Woodface, de rockband van Gert Bettens.
www.plan78.be & www.woodface.com

MINE DALEMANS
Mine Dalemans studeert af in fotografie op de Media en Design Adcademie - KHLIM in 1996. Na haar studies trekt ze naar Sarajevo om er de naweeën van de burgeroorlog vast te leggen. In 1999 begint ze als freelance fotografe. Mine werkt hoofdzakelijk als persfotografe voor kranten als De Standaard, Het Nieuwsblad en De Morgen. Daarnaast doet ze freelance opdrachten voor Zol Genk, evenementenbureaus, week- en maandbladen en particulieren.

MICHAËL VERHEYDEN
: DOE JE EIGEN DING EN JE LEVEN WORDT EEN ROLLERCOASTER RIDE!
Michaël Verheyden raast altijd met een grote gedrevenheid door zijn projecten. Tijdens zijn studies productdesign aan de Media en Design Academie - KHLIM werkt hij voor Fabiaan Van Severen en Piet Stockmans. Dankzij een cruciale ontmoeting met Raf Simons rolt Michaël de modewereld binnen. In 2001 studeert hij af met twee ensembles die in een handomdraai getransformeerd kunnen worden. Michaël heeft momenteel zijn eigen collectie (hand)tassen en accessoires. Daarnaast ontwierp hij de infobalie voor Z33 en maakte hij verschillende tentoonstellingen voor het Hasseltse Modemuseum. Michaël, zelf laureaat van TOEGEPAST 7, begeleidt het ontwerpproces en staat in voor de vormgeving van TOEGEPAST 11 en TOEGEPAST 12.
www.michaelverheyden.be
 

SEGERS & WESTHOVENS: VAN PRODUCTONTWIKKELING TOT PRODUCTPRESENTATIE
Rita Westhovens en Wim Segers hebben sinds 1989 hun eigen Ontwerpstudio Segers-Westhovens. Ze combineren hun opleidingen tot een ontwerpbureau dat verschillende kanten op kan. Rita Westhovens studeert af als grafisch ontwerper in Antwerpen in 1980. Wim Segers studeert af als Productdesigner in 1982 in de Media en Design Academie - KHLIM. Hun ontwerpstudio Segers-Westhovens werkt voor bedrijven zoals The Heating Company, Maastricht Aachen Airport, Watkins Europe whirlpools, Mondial-Braekevelt projektmeubilair, Limeparts gevelbekledingen, E-Max aluminiumprofielen, Tribu en Versus, Vasco, Thermic, Mondial-Braekevelt projektmeubilair, Indera, Watkins whirlpools en W-Kwadraat.
www.osw.be
 

BEN VAN ORSHAEGEN: 80% TRANSPIRATIE 20% INSPIRATIE
Ben Van Orshaegen is een doener. In 2003 studeert hij af in Driedimensionale vormgeving, optie juweelkust aan de PHL. Twee maand later is hij reeds als zelfstandige aan de slag. Ben probeert door gericht te experimenteren te vervreemden van traditionele werkwijzen. Zo ontwikkelde hij zijn eigen techniek om zilveren schalen te maken. De schalen van Ben stonden op tentoonstellingen in binnen- en buitenland en wonnen verschillende prijzen. De rode draad in zijn werk is het smeden van zilver, maar voor zijn deelname aan TOEGEPAST 9 en TOEGEPAST 11 verkent hij ook het terrein van productontwerp.
www.benvanorshaegen.be & www.iaman.be
 

PHILIP HILVEN: INNOVEREN OM TE OVERLEVEN
De grote bekommernis van Philip Hilven is de permanente introductie van innovaties. Philip is sinds 1998 hoofdredacteur van TV Limburg en leidt een team van 15 vaste videojournalisten en 5 freelancers. Kleine nieuwigheden op inhoudelijk en vormelijk vlak houden volgens Philip zowel de kijker, als de technische ploeg en de redactie scherp en gemotiveerd. Zo is TVL sinds 2004 volledig overgeschakeld op het systeem van videojournalistiek: éénmansploegen die verantwoordelijk zijn voor de nieuwsgaring. Een vernieuwing die zelfs de BBC komt bestuderen. Op dit ogenblik is TV Limburg marktleider van de regionale zenders in België.
www.tvl.be

Locatie

Organisatie