BAU 2008

BAU Banner 2008

BAU 2008
Sprekers BAU 2008

BAU 2008
Samen met de bedrijfsorganisaties VLAO Limburg / Design Vlaanderen, UNIZO Limburg, VKW Limburg en VOKA Limburg en de toegepaste kunsthogescholen in Limburg (PHL, departement Arts & Architecture en KHLIM, Media & Design Academie) organiseerde Design Platform Limburg op 6 maart 2008 Business as Unusual, een dag rond ondernemen. Business as Unusual laat voorlaatstejaars ontwerpstudenten kennismaken met wat creatief ondernemerschap in de praktijk betekent.

Zestien creatieve ondernemers met verschillende ervaringen en diverse achtergronden lichten in duo's toe wat ondernemen in de creatieve sector voor hen betekent. Dit zijn erg inspirerende verhalen, boordevol praktische en concrete tips. Op deze manier krijgen de studenten zicht op de mogelijkheden na hun studie. Met 120 studenten van de PHL (afdelingen architectuur, interieurarchitectuur, grafisch ontwerp en beeldende kunst) en de KHLIM (afdeling communicatie- & multimediadesign, fotografie, video, productdesign, grafisch ontwerp en animatie) was Business as Unusual 2008 een succes!
 

Sprekers van Business As Unusual 2008

KARIN ZOONS: DROMEN DENKEN DURVEN DOEN
Karin Zoons laat zich door niets tegenhouden om haar dromen in de praktijk om te zetten. Ze is zaakvoerder van Studio Satrima, een bedrijf dat totaalinrichtingen van winkels, kantoren en privé-woningen verzorgt. Pas 22 jaar na haar studies interieurarchitectuur aan de PHL en na een reeks andere jobs start ze als zelfstandige. Karin komt niet uit een ondernemersnest of creatief milieu, maar ze gaat liever voor een risico dan denken op haar 50e 'had ik maar'. De grote uitdaging begint wanneer ze Satrima overneemt, toen een bedrijf met een verouderd machinepark en bedrijfsprofiel. Haar inspanningen worden in 2002 beloond met de WOMED award van Vlerick, Trends en markant/Unizo voor de beste vrouwelijk ondernemer van het jaar. Intussen is Studio Satrima verhuisd naar Boortmeerbeek en uitgebreid naar 19 medewerkers. www.studiosatrima.be

JO BERBEN
: Moet een bedrijf in de creatieve sector in de eerste plaats winst maken?
Jo Berben is werkzaam aan het dep. Architectuur van de PHL waar hij de studio begeleidt in de 2MA. Daarnaast is hij oprichter en vennoot van a2o-architecten. A2o staat al bijna 1 decennium voor duurzaam bouwen. Voor de ultieme herbestemming zorgen zij door in de voormalige Limburgse graansilo's hun kantoren te vestigen. Op de industriële site ontwikkelen zij "de Silo - a new creative designcenter". Rond thema's zoals innovatie en creatieve kenniscultuur willen zij met gelijkgestemden uit de Euregio de krachten bundelen. Bij Jo Berben gaat een professionele benadering en een vrijbuitershouding -als het over creatieve ideeën gaat - hand in hand. Professioneel omgaan met bouwheren, deadlines respecteren, meedingen met wedstrijden zonder dat de lopende projecten eronder lijden...is het combineerbaar als je weet dat een deel van je werk onbezoldigd blijft? Hoe ver kan en mag je gaan? Jo geeft een getuigenis over vallen en opstaan, tegenslagen en meevallers die hij op zijn weg tegenkomt.
a2o-architecten.be & www.de-silo.be

CASIMIR
Casimir produceert en distribueert designstukken onder zijn eigen naam sinds 1995. Hij kende al snel succes en wordt gezien als één van de toonaangevende Belgische ontwerpers van zijn generatie. Casimir is de oprichter van het designlabel Vlaemsch(). Vlaemsch() staat voor Vlaamse traditie, humor, design, eenvoud, no-nonsense en soliditeit met een surrealistisch kantje. Het label richt zich op (klein) meubilair en accessoires. Creativiteit wordt gecombineerd met kwaliteit: kwaliteit van een design en kwaliteit van een product. Vlaemsch() heeft een internationaal team van ontwerpers in dienst. De designstukken van Casimir’s eigen label worden traditioneel door vakmensen geproduceerd, terwijl de Vlaemsch() – producten industrieel worden vervaardigd.
www.vlaemsch.be & www.casimir.be

ROGIER VAN DE WEERD
Rogier van de Weerd wacht niet met ondernemen tot hij van de schoolbanken af is. Reeds op jonge leeftijd werkte hij in de Nederlandse theater- en tv/filmsector als acteur. De stap van acteur naar regisseur vindt hij logisch en sinds 2005 studeert hij Tv-Video-Film aan de Media en Design Academie - KHLIM. Rogier wil meteen praktijkervaring opdoen in zijn eigen vakgebied en hij start een eigen bedrijf, dat zich voornamelijk richt op bedrijfsfilms en consumentencaptaties. Dat hij zo zijn beurs en die van medestudenten kan spekken, is natuurlijk mooi meegenomen. Zijn bedrijf moet de basis leggen een productie maatschappij die hem na zijn afstuderen kan steunen in het realiseren van film- en televisieprojecten.
www.eyecatch.be

JOS CLAESEN: FROM GLOBETROTTER TO A PLAYER ON THE GLOBAL MARKET

Jos Claesen is met zijn werk langs zowat elk Belgisch netvlies gepasseerd. Hij start zijn carriere na zijn studies film regie aan het RITCS bij Little Big One, een computer graphics bedrijf. In 1993 richt Jos samen met Ben Stassen zijn eigen animatiebedrijf Trix op. Trix bouwt wereldwijd een stevige reputatie op als ride-film specialist, met films als Cosmic Pinball, Dracula's Haunted Castle, Kid Coaster, Grand Prix Raceway en Moontree Mission. In 1998 fusioneert Trix met CGI house Movida. Met hun specialisatie in computeranimatie voor grootbeeld filmformaten, zijn ze topspelers in deze nichemarkt. Claesen's werk is te zien in films als Special Effects: Anything Can Happen, Amazon, The Mysteries of Egypt, Thrill Ride: The Science of Fun, 3-D Mania: Encounter in the Third Dimension, Alien Adventure, Haunted Castle, The Human Body Film, Wired to Win, Wild Safari en African Adventure.
www.josclaesen.be

TOON AERTS
In 2001 studeerde Toon Aerts (°1977) cum laude af aan St.-Lukas Filmschool te Brussel met zijn kortfilm ‘Dialing The Devil’. Met deze film won hij meerdere prijzen in binnen- en buitenland. Toon werd vrijwel onmiddellijk door Brussels productiehuis CZAR benaderd om reclamefilms te regisseren. Toon’s reclamecarrière had een blitse start en hij regisseerde al snel voor de meest creatieve bureaus van België en Nederland. Voor de campagne voor Asics won hij een bronzen en zilveren award op het reclamefestival van Cannes 2005. Ondertussen maakte hij ook tijd voor andere projecten zoals documentaires, fotografie en videoclips voor Belgische bands als Millionaire, El Guapo Stuntteam en Fence. Toon zijn werk, of het nu zijn films of zijn foto’s betreft, wordt gekenmerkt door een uitgesproken visuele stijl. Zijn werk refereert duidelijk naar elementen uit de populaire cultuur zoals horror- en science fictionfilms, maar ook naar jaren ’70 exploitation en televisieseries. www.czar.com

ARNOUD RASKIN: 'VAAK KOMEN VRUCHTBARE ONTWIKKELINGEN DAAR VOOR WAAR TWEE HEEL VERSCHILLENDE MANIEREN VAN DENKEN ELKAAR ONTMOETEN'. WERNER HEISENBERG
Arnoud Raskin vindt dat hij de mooiste job van de wereld heeft. Zijn verhaal begint in 1997 met zijn afstudeerproject als productdesigner aan de Media en Design Academie - KHLIM. Arnoud ontwikkelt het eerste prototype van een mobiele school: karretjes met uitschuifbare krijt- en oefenborden. Op eigen kosten trekt hij enkele maanden naar Zuid-Amerika en maakt daar kennis met de harde realiteit van de straatkinderen. Op dit moment is zijn project Mobile School uitgegroeid tot een professioneel educatief initiatief. Vzw Mobile School heeft nu vijf voltijds opererende werkkrachten, een eigen kantoor in de Leuven en een 'wagenpark' van meer dan vijftien rijdende schooltjes.
www.mobileschool.org

INGE VANLUYD, STEFAN VANBERGEN: eigenwijs en een tikje rebels
Inge Vanluyd (studie: Toegepaste Communicatie) en Stefan Vanbergen (studie: Beeld, geluid en Montage) hebben jarenlange ervaring in resp. media- & cultuurcommunicatie, en als regisseur in AV-communicatie. Samen richtten zij MOOZ op, een eigenwijs creatief bureau met een passie voor cultuur en sterke communicatie. Crossovers of kruisbestuivingen tussen het artistieke (kunst, design, mode) en het zakelijke staan centraal. Voor Super!, de 1ste & 2de triënnale (voorjaar 2009) voor beeldende kunst, mode & design Hasselt, doen zij de zakelijke leiding, communicatie & persacties. Maar ook promotionele acties, persacties, campagnes voor Z33, het Modemuseum, commercials en films voor bedrijven als Indera of Bosch staan op hun cv.
www.mooz.be

BEN VAN ORSHAEGEN: '80% transpiratie 20% inspiratie'
Ben Van Orshaegen is een doener. In 2003 studeert hij af in Driedimensionale vormgeving, optie juweelkust aan de PHL. Twee maand later is hij reeds als zelfstandige aan de slag. Ben probeert door gericht te experimenteren te vervreemden van traditionele werkwijzen. Zo ontwikkelde hij zijn eigen techniek om zilveren schalen te maken. De schalen van Ben stonden op tentoonstellingen in binnen- en buitenland en wonnen verschillende prijzen. De rode draad in zijn werk is het smeden van zilver, maar voor zijn deelname aan TOEGEPAST 9 en TOEGEPAST 11 verkent hij ook het terrein van productontwerp.
www.benvanorshaegen.be & www.iaman.be

TIM KNAPEN
Tim Knapen studeerde vorig jaar af aan het St Lucas in Antwerpen, richting grafische vormgeving. Maar hij wil en kan niet in het hokje 'graficus' geplaatst worden. Zijn werk is niet onder 1 noemer te vangen en ontstijgt de vormgeving; hij zoekt doelbewust het grensgebied tussen toegepast en autonoom werk op. Zijn afstudeerproject dat op verschillende plaatsen is en wordt tentoongesteld, 'GODMODE' is daar een goed voorbeeld van. Dit is een interactieve installatie waarbij de gebruiker zijn eigen getekende figuur via een fotokopieerapparaat geanimeerd en zo tot leven ziet komen. In Berlijn loopt Knapen stage bij ART + COM, een bureau dat interactieve installaties maakt voor grote bedrijven als BMW. Dit is gelijk ook de enige ervaring die Knapen heeft met werken onder een baas. Hij begint direct na zijn afstuderen als zelfstandige en vormt sinds begin dit jaar samen met 3 kompanen Indianen. Het werk van Knapen en zijn Indianen gaat van grafisch werk, naar het bedenken van websystemen, tot het maken van interactieve installaties. Projecten voor opdrachtgevers worden afgewisseld met eigen, vrij werk. Tim Knapen zoekt binnen zijn onderneming vooral onafhankelijkheid en de vrijheid om zijn ideeën uit naar eigen inzicht uit te werken.
www.pacesetter2000.be

JOHAN SIMONS

Johan Simons wil visuele communicatie met de nodige humor benaderen, hij zit dan ook in het vak omdat hij het leuk vindt om te doen. In 1999 na zijn studies grafische- en reclamevormgeving aan de PHL gaat hij aan de slag als webdesigner bij Valoris. Nog datzelfde jaar start Johan samen met zijn ex-medestudent Johny Styven een eigen communicatiebureau Pure Communication. Tegenwoordig bestaat Pure Communication uit een team van 5 mensen. Pure communication legt zich toe op online en offline communicatie en werkt voor bedrijven zoals VRT, Sony, Bose, LMS, Z33, Provincie Limburg, Radio 2, Philips, Ethias Arena/Grenslandhallen, SN Brussels Airlines en Proximus.
www.pure-communication.be & www.linkedin.com/in/johansimons

JO KLAPS: MONOCULTUUR IS SLECHT VOOR DE BODEM
Jo Klaps is niet voor één gat te vangen. Hij studeert in 1985 af als interieurarchitect, maar de projecten die hij daarna doet zijn heel divers. Twee jaar later start Jo als zelfstandige en werkt hij aan projecten als tentoonstellingsscenograaf en grafisch vormgever. Hij staat mee aan de basis van Het Labo, een collectief van ontwerpers dat het randgebied tussen kunst en design verkent. De bezetting verandert regelmatig, maar blijft gemiddeld bestaan uit een tiental leden. In 1990 begint hij zijn eigen ontwerpstudio Brussels Lof. Daarnaast geeft Jo sinds 1989 les aan de PHL, departement architectuur en Beeldende kunsten.
www.brusselslof.be

ELISE VANHEES
Elise Vanhees studeerde fotografie aan het St Lucas in Gent en Syntra Hasselt. Zij sluit haar studies af in 1995 en heeft daarna verschillende jobs als fotografe, maar werkt ook een tijd als stewardess bij Sabena. Vorig jaar maakt zij de keuze om 100 % voor de fotografie te gaan. Op 1 maart 2008 zal zij definitief als zelfstandige aan het werk zijn. Ze zal zich op architectuur-, studio- en schoolfotografie richten. Dit verhaal van een starter is dus ‘vers van de pers’. Elise zal uit de doeken doen wat haar drijfveren zijn om als zelfstandige te beginnen en wat de moeilijkheden zijn bij het opstarten.

STEVEN BROUNS
Steven Brouns studeerde in 1999 af als industrieel ontwerper aan de KHLim. In 2002 richtte hij het ontwerpbureau Zoink! op. Brouns ontwerpt producten in o.a. schuimrubber (bv loungemeubilair) in opdracht van grote merken die op zoek zijn naar uniek en vaak hoogtechnologisch zitmeubilair. Opdrachtgevers zijn o.a. Proximus, TV1, Martini en Illy Caffè. Met mensen uit andere disciplines maakte hij gecombineerde projecten zoals met architect Lens het buitenmeubel "Poolchair", met modeontwerpster Romy Smits de inrichting van de fashionroom in het Royal Windsor Hotel te Antwerpen, met stylist Luc Vleugels de kinderwinkels Fred & Ginger. Steven Brouns streeft steeds naar een evenwicht tussen vorm, functie en duurzaamheid in zijn ontwerpen.
www.zoink.be

SEGERS & WESTHOVENS
: VAN PRODUCTONTWIKKELING TOT PRODUCTPRESENTATIE
Rita Westhovens en Wim Segers hebben sinds 1989 hun eigen Ontwerpstudio Segers-Westhovens. Ze combineren hun opleidingen tot een ontwerpbureau dat verschillende kanten op kan. Rita Westhovens studeert af als grafisch ontwerper in Antwerpen in 1980. Wim Segers studeert af als Productdesigner in 1982 in de Media en Design Academie - KHLIM. Hun ontwerpstudio Segers-Westhovens werkt voor bedrijven zoals The Heating Company, Maastricht Aachen Airport, Watkins Europe whirlpools, Mondial-Braekevelt projektmeubilair, Limeparts gevelbekledingen, E-Max aluminiumprofielen, Tribu en Versus, Vasco, Thermic, Mondial-Braekevelt projektmeubilair, Indera, Watkins whirlpools en W-Kwadraat.
www.osw.be

Locatie

Organisatie