Z-OUT 2011: aan pit geen gebrek

Z33 heeft ambitieuze plannen, zoveel is duidelijk na de persvoorstelling van het nieuwe Z-OUT programma. Het tentoonstellingsproject is een uniek artistiek concept, dat kunst en de openbare ruimte met elkaar in dialoog laat gaan en zo de betekenis van artistieke objecten in een nieuw daglicht plaatst.

Curator Jan Boelen geeft tekst en uitleg bij de toekomstplannen van het project waaraan sinds 2006 gewerkt wordt. Na de eigenzinnige exposities De Badeend en INNERCOMA trekt men in 2011 resoluut de kaart van een dynamisch kunstproject in het hart van Limburg. Eind april strijkt Z-OUT neer in de regio Midden-Haspengouw, waar onder de noemer 'pit' het eerste project uit de startblokken schiet.

Tussen Borgloon en Heers wordt er een heus tentoonstellingstraject opgezet. Dat mogen we letterlijk nemen, er zal een routekaart beschikbaar zijn van het traject met socio-culturele, historische en topografische aanduidingen.

Voor 'pit' hebben Z33 en de verschillende partners zich laten inspireren door buitenlandse projecten. Ze trokken er een belangrijke les uit: zorg ervoor dat de afstand van het traject beperkt blijft en de toeschouwer steeds het gevoel heeft de kunstwerken binnen handbereik te hebben. Een organisch project dus, dat mikt op een brede belangstelling.

Work in progress

Het campagnebeeld van Gijs Van Vaerenbergh zet meteen de zintuigen op scherp. Wat is de rol van deze culturele objecten in het Haspengouwse landschap? Met hun kerkbeeld balanceert het architectenduo Gijs Van Vaerenbergh tussen het zichtbare en het onzichtbare. Of hoe een kunstobject tegelijkertijd kan zijn en niet-zijn. Z-OUT kiest voor rake metaforen en dat kadert binnen het langetermijndenken van deze editie. Voor 2011 staan acht kunstenaars op het menu, maar het project is vooral een 'work in progress'.

kerk ontwerp door architecten duo Gijs Van Vaerenbergh
ontwerp kerk door architectenduo Gijs Van Vaerenbergh (2011), foto: Karen Reyniers
Naast kunstenaars uit eigen land verwelkomt Z-OUT een rijk gamma aan buitenlandse artiesten. Dat doet men steeds onder dezelfde gemeenschappelijke noemer: kunst met een open en kritische blik in relatie tot de openbare ruimte bekijken.

Kunst met een verhaal

De invalshoeken van de kunstenaars zijn op zijn zachtst gezegd niet-alledaags. Wat te denken van de werken van Dré Wapenaar, die een dreef vol tenten exposeert en zo een nieuw licht werpt op het verblijfstoerisme. Hoezo, kunst kan niet functioneel zijn?

Dré Wapenaar
Fotobewerking, Dré Wapenaar, 2011

Met zijn ervaringsgerichte lichtinstallaties biedt ook de Oostenrijker Andreas Strauss een aparte kunstervaring. Als toeschouwer herbron je onder invloed van zijn biothermische lichteffecten, maar Strauss wil verder gaan dan dat. Door diverse formats en contexten te vermengen wil hij sociale condities blootleggen en zo bijdragen aan een nieuwe interpretatie van artistieke objecten.

Ook de gerenommeerde Japanse kunstenaar Tadashi Kawamata, bekend van zijn interventies in de openbare ruimte, zal de toeschouwers verrassen met zijn procesgerichte kunst.

Daarnaast dragen het Deense kunstplatform N55, de Spaanse Maider Lopez en de Belgen Wesley Meuris en Fred Eerdekens hun steentje bij tot het Z-OUT traject in Midden-Haspengouw.

Laat je verrassen

Het programma is het resultaat van een zorgvuldige afweging van de ingediende projecten van de geselecteerde kunstenaars. Het jarenlange voorbereidend werk lijkt met deze derde editie van Z-OUT voor de eerste keer uit te monden in een cultureel concept dat tijd en ruimte wil overstijgen. Dat hierbij het programma nog niet tot op de dag bekend is, nemen we er voorlopig graag bij.

Door op drie verschillende momenten van het jaar kunstwerken te onthullen wil Z-OUT de ambities van een statische expositie ver overstijgen. Daarbij zullen de tentoongestelde werken niet automatisch verankerd zijn in het landschap. Z-OUT wil de projecten doorheen de jaren evalueren en zo ruimte laten voor evolutie.

Het zal van het publiek de nodige inspanningen vergen. Maar door het dynamische karakter belooft Z-OUT in 2011 een enorm interessant project te worden dat het publiek ook de komende jaren in de ban zal houden. De kern ervan oogt eigenzinnig en gedurfd, maar de tijd zal uitwijzen hoe Z33 en de verschillende partners het project hebben opgewaardeerd. Of zoals curator Jan Boelen het zegt: "de pit moet over enkele jaren een voldragen vrucht worden".

Olivier Constant