Succesvolle eerste Kunst in Limburg-editie c-my portfolio

C-my portfolio, een portfolio-avond dat Kunst in Limburg samen met Design Platform organiseerde, was binnen twee dagen volzet. Dertien kunstenaars kregen advies van curatoren Sven Vanderstichelen Contemporary Art Exhibitions ), Eva Wittocx (Museum M van Leuven), Thibaut Verhoeven (SMAK) en Kunst in Limburg-partners Z33, FLACC en CIAP. Het gespotte talent komt in aanmerking voor het vervolgproject C-my Atelier.

“Vaak zien kunstenaars zelf niet waar ze staan”

De spits werd afgebeten met een lezing van Jasmijn Verlinden (Flanders Fashion Institute) over portfolio do’s en don’ts. “Er is zoveel kunst, je presentatie is iets waarmee je je kunt onderscheiden,” bevestigt Daan Gielis (24), afgestudeerd aan PHL-Art en nu bezig met zijn tweede master Vrije Kunsten in 's Hertogenbosch. “Ik vind het ontzettend moeilijk om een portfolio samen te stellen, vooral omdat mijn werk zo verscheiden is.”

Vera Thaens (54) volgt hoger kunstonderwijs aan de PHL. “Je kunt niet simpelweg met een stapeltje papier naar een galerie stappen. Om het financieel te redden als kunstenaar moet je creatief zijn. Het portfolio is voor mij één van de dingen in dat plaatje. Kunst maken is één ding. Je werk presenteren en mensen overtuigen om je werk tentoon te stellen, is toch iets anders.”


lezing over portfolio door Jasmijn Verlinden (Flanders Fashion Institute) (c) Kunst in Limburg

Branding

“Mensen inspireren en verhalen vertellen, dat is het werk van een portfolio,” stelt Verlinden. Wat volgt is een reeks tips om dat verhaal zo consistent en hanteerbaar mogelijk te maken. “Zie je portfolio als een branding project”, adviseert Verlinden. “Gebruik neutrale beelden. Selecteer kritisch. Denk lage resolutie, pdf en vergeet je contactgegevens niet.”

Terwijl kunstenaars laptops en i-pads bovenhalen om snel nog wat afbeeldingen te comprimeren en e-mailadressen toe te voegen, maken de curatoren zich op voor de één-op-één gesprekken. Juweelontwerper Hubert Verstraeten, bekend van de Tamawa-collectie: “Deze contacten geven ons heel snel inzicht in het onderzoeksproces van de kunstenaars. Vaak zien ze zelf niet waar ze staan.” Eva Wittocx: “Ik wil kunstenaars als een buitenstaander naar hun werk laten kijken. Met een nieuwe blik.”

Daan Gielis vat het advies van zijn gesprek met curator Eva Wittocx samen. “Dat ik zelf minder moet babbelen”, lacht Daan. “Ook vond ze dat mijn werk te divers is. Maar dat heb ik al zo vaak gehoord.” Naast hem maakt Hilde Overbergh (48) zich op voor feedback van curator Sven Vanderstichelen. “Ik wil heel graag een atelierbezoek van hem. Ik ben al dertig jaar bezig en het gaat vooruit, maar een kans als deze grijp ik graag aan”, aldus Hilde Overbergh.


Vera Thaens toont portfolio bij Eva Wittocx (M Leuven) (c) Kunst in Limburg

Inhoudelijk referentieel en vormelijk dwingend

De curatoren zijn in hun element. Tussen de  verschillende werken en portfolio’s zit goed werk. “Maar mijn advies komt altijd op hetzelfde neer”, verduidelijkt Vanderstichelen. “Kunst moet inhoudelijk referentieel en vormelijk dwingend zijn. De kunstenaars moeten één van die twee zaken uitdiepen.”

Advies waar Vera alvast iets mee kan. “Mijn uitgangspunt, mijn materie, dat is allemaal in orde, maar de vorm is mijn zwakke punt. Daarin moet ik consistenter zijn. Dat wist ik al, maar Sven wees me erop dat er in mijn performances nog het meeste eenheid zit. Dat ik misschien een performer ben en geen vormer. Stof tot nadenken.” Ook Hilde Overbergh is tevreden over de feedback van Vanderstichelen. “Ik heb nuttig commentaar én zijn kaartje op zak. Ik hoop dus dat dit een vervolg krijgt.”

tekst: Marjon Meijer, foto's: Kunst in Limburg