Tom Vanuytrecht

Tom Vanuytrecht (° 1982) is een jonge Limburgse kunstenaar uit Hasselt. In 2008 won hij de Wanatoeprijs voor het multimediale werk ‘Fragments for the Gift’. Zijn prille oeuvre vertelt een verhaal waarin de grenzen van de beeldhouwkunst worden verlegd.

‘Frituur/ Cultuur - Versie BBM 01’ (2006)
Tijdens de performance ‘Frituur/ Cultuur - Versie BBM 01’ in Sint-Truiden sneed Vanuytrecht rauwe aardappelen in de vorm van ‘De kus’ van Constantin Brancusi, die daarna werden gefrituurd. De toeschouwers konden zelf beslissen over de toekomst van dit gefrituurde aardappelartefact. 

‘They say what you bury gets lost but sometimes becomes your greatest treasure’ (2007)
In de tuin van de Gallerie Arte Ventuno in Hasselt bouwde Tom in 2007 ‘They say what you bury gets lost but sometimes becomes your greatest treasure’ een tekst uit gips in het gras van wel dertig meter lang. Na verloop van tijd brak het werk zichzelf af: de tekst was in de aarde opgegaan. Slechts voor een korte tijdsperiode kon je de sculptuur bekijken, maar dankzij de genomen foto’s blijft het werk gedocumenteerd. De titel verwijst naar het moment dat je pas beseft hoe graag je iemand of iets hebt als het verdwenen is.

‘Fields08’ (2008)
Het werk ‘Fields08’ is Vanuytrechts’ eindproduct van het vak tekenen tijdens zijn masteropleiding. ‘Fields08’ bestaat uit een reeks tekeningen en een animatiefilm. Het toont een uitsnede van een basketbalveld, waarbij de rode vlakken de stresspunten zijn. ‘Een dergelijk moment is bijvoorbeeld het ogenblik net voor een expo. Op deze momenten worden vaak de meest creatieve werken gemaakt’, dixit Tom. In 2008 werd het werk geselecteerd door de ‘Canvascollectie’ en tentoongesteld in de Bozar te Brussel. De reeks is in feite een ‘non finito’: de kunstenaar is nog niet volledig tevreden over het werk.

‘Brutal Truths and Accomplished Lies’ (2008)
‘Brutal Truths and Accomplished Lies’ is een reeks van tekeningen die tot stand kwam in een moment van verveling. En toch is deze reeks van tekeningen een kritische nota aan het adres van hedendaagse kunst, dit blijkt uit één van de tekeningen van de reeks: ‘What kind of a name is El Lissitzky (and what has he ever done for me?)’,

‘Fragments for the Gift’ (2008)
Een performance met een sculptuur van polyurethaan in de vorm van een drumstel , een geluidsvideo en een reeks tekeningen die de sculptuur omringen (Zie 5 Tom Vanuytrecht, ‘Fragments for the Gift’-05.jpg). Drummer Wim Coppers, een vriend van Vanuytrecht, deed de performance: een drumsolo met bronzen drumsticks. De duur van de performance was in se onvoorspelbaar. Het eindigde wanneer het drumspel kapot was geslagen of vernietigd. De performance werd tweemaal uitgevoerd: eenmaal groots en episch, een tweede maal kleiner en intiemer. Vanuytrecht: ‘deze tweede uitvoering had de indruk van een ‘hardcore’ optreden waarbij het volk heel dicht bij elkaar stond’. Deze tweede performance vond plaats tijdens de expo ‘Take the Doll’ en het werk noemde toen niet ‘Fragments for the Gift’, maar ‘The One Hit Wonder’.

‘Molding Unique Form from Memory – Molar’ (2009)
In de video ‘Molding Unique Form from Memory – Molar’  zie je via een close-up van de mond van Vanuytrecht hoe hij een gaatje in zijn gebit probeert op te vullen met een nieuwe tand. Deze tand vervormt hij met zijn tong in zijn mond steeds opnieuw en opnieuw tot hij de geschikte vorm heeft.

Tom Vanuytrecht op Facebook www.facebook.com/thcertyunaV, op Vimeo vimeo.com/12242710, blog
vanuytrechttom.blogspot.com