Niels Vaes

foto: Christophe Ketels

Geuzen: leuzen, coden en spanningsvelden

Niels Vaes is helder: zijn werk gaat over 'hooliganisme in de kunst'. Niels werkt met de do's en dont's van Hooligans. Hun codes legt hij op zijn palet. De codering van hooligans is effectief zwart-wit: als je niet met hen bent, ben je tegen hen. Dat mee of tegen zijn wordt bijvoorbeeld bepaald door kleding, specifiek sportkleding van dure merken.

Vaes wil codes loszingen van hun sociale constructie; wil deze zwart-witte wereld in open eindjes aanbieden. Wanneer ze in zijn kunst worden verwerkt worden ze object van reflectie. Coderingen van masculiniteit worden losgezongen beeldmerkjes; blijkt laffe spierballentaal.

Zo is de haan van kledingmerk 'Le Coq Sportif' een flop. In teamgeest of groepsgevoel representeert ze weinig krachtigs: hooligans gebruiken het merk niet en het is tevens geen sjiek merk. Het merk is laf. Wél is een haan een symbool voor het Waalse. Vaes plaatste twee Coq Sportif hanen tegenover elkaar op een miniatuur sportveld. Is dat een pleidooi voor lafheid, voor een timide cultuur of is dat een provocatie naar de laffe Waal?

Freek Lomme, juni 2010

foto: Christophe Ketels